Rejestracja



Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
Autor Wiadomość
BikeBert Offline
| perfectionist |
***

Liczba postów: 859
Dołączył: Mar 2010
Reputacja: 35
Varaždin
Post: #1
Exclamation Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
[Obrazek: SICCC-SFL-carbon-ceramic.jpg]


Postanowiłem zebrać w jednym miejscu informacje na temat płynów hamulcowych oraz wyjaśnić niektóre terminy w tej kwestii.
Pod koniec postu znajdziecie tabele porównawcze oraz dane techniczne wybranych płynów hamulcowych.
Mam nadzieję, że wszystkie te informacje pomogą Wam w wyborze odpowiedniego płynu.



Definicja

Płyn hamulcowy – czynnik przenoszący ciśnienie hydrauliczne w układach hamulcowych.



Rodzaje

Wszystkie typy płynów hamulcowych mogą być klasyfikowane ze względu na ich „wodną kompatybilność” czyli mieszalność z wodą jako:

I - higroskopijne – absorbujące wilgoć w różnym stopniu, powstałe na bazie:
- olej rycynowy/alkohol
- tlenek etylenu i etery glikoli i poliglikoli - DOT 3
- estry boranu/ester glikolu - DOT 4 (np. Avid, Hayes, Formula)
- estry boranu i estry silikonu - DOT 4+, DOT 5.1

II - niehigroskopijne – nie absorbują wilgoci i nie są mieszalne z wodą:
- olej mineralny (np. Shimano, Magura)
- zawierające silikon - DOT 5

Wszystkie płyny higroskopijne są mieszalne z wodą i wzajemnie kompatybilne.
Nie można mieszać płynów z grupy I i II, oraz płynów z grupy II a szczególnie w przypadku płynów wyprodukowanych na bazie oleju mineralnego.

[Obrazek: Plyny_hamulcowe_zalety_wady.jpg]




Temperatura wrzenia

Podstawową i najważniejszą cechą płynu hamulcowego jest temperatura wrzenia. Im wyższa tym lepiej. Obecnie stosowane płyny DOT mają zazwyczaj temperatury wrzenia powyżej 230 °C. W przypadku olejów mineralnych temperatura wrzenia waha się w przedziale 250 - 380 °C.

[Obrazek: DOT_temperatura_wrzenia.jpg]

Jak pamiętamy z lekcji chemii, kiedy płyn wrze tworzą się w nim bąbelki powietrza. W hamulcowych układach hydraulicznych płyn naciska na tłoczki w zaciskach, które z kolei dociskają klocki hamulcowe do tarcz. Płyn co prawda nie ma bezpośredniego kontaktu z gorącymi klockami i tarczami, które przy gwałtownym hamowaniu bez problemu osiągają ponad 400 °C, niemniej nagrzewa się jak wszystko wokół nich. W normalnych warunkach jest on mało ściśliwy, jednak kiedy pod wpływem rosnącej temperatury zacznie wrzeć, powstają pęcherzyki powietrza, które jako elementy ściśliwe nie przenoszą ciśnienia i możemy obserwować wówczas chwilowy brak siły hamulcowej: czujemy jak klamka hamulca robi się "miękka", ponieważ najpierw jest kompresowane powietrze, a dopiero potem płyn hamulcowy. Mamy wówczas do czynienia z tzw. poduszką gazową (korek parowy).

[Obrazek: zawartosc_wody.jpg]

Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Oznacza to, że łatwo absorbuje wodę. Niestety płyn musi mieć znaczną zdolność wchłaniania wody, gdyż inaczej nawet najmniejsza jej ilość, która dostanie się do układu hamulcowego (np. wskutek skroplenia w zbiorniczku wyrównawczym) mogłaby powodować powstawanie korków parowych już przy 100 °C.


[Obrazek: zawartosc_wody_2.jpg]

Początkowo płyn hamulcowy jest "suchy", czyli nie zawiera wody. Wtedy jego temperatura wrzenia jest najwyższa (tzw. "sucha" temperatura wrzenia, ang. Dry Boiling Point - DBP). Z upływem czasu płyn absorbuje wilgoć z powietrza, co obniża temperaturę wrzenia, aż do momentu kiedy nie jest w stanie pochłonąć więcej wody. Wtedy jego temperatura wrzenia jest najniższa - "mokra" temperatura wrzenia, ang. Wet Boiling Point - WBP. Już objętościowa zawartość wody w ilości 1 % obniża temperaturę wrzenia o 50 °C. Dlatego też, tak ważna jest okresowa, (np. co 2 lata) wymiana płynu hamulcowego.

Te dwa parametry temperaturowe (DBP i WBP) są bardzo istotne przy ocenie płynu hamulcowego.



Lepkość

W instalacji hydraulicznej ważne są także opory przepływu płynu, gdyż decydują one o szybkości zadziałania hamulca. Lepkość płynu decydująca o wspomnianych wyżej oporach nie może być ani za duża (powoduje zwiększone opory przepływu), ani za mała (powoduje rozszczelnienie układu).

Zmiana lepkości płynu hamulcowego pod wpływem różnic temperatury powinna być jak najmniejsza, aby hamulce mogły niezawodnie działać w szerokim zakresie temperatur (od -40 °C do +100 °C).

[Obrazek: Plyny_hamulcowe_lepkosc.jpg]



Ściśliwość

Ściśliwość płynu hamulcowego powinna być mała i możliwie niezależna od temperatury.



Ochrona przed korozją

Z większą zawartością wody związana jest korozja elementów wewnętrznych układu hamulcowego. Woda jako silnie agresywna substancja powoduje rdzewienie elementów układu hamulcowego. Według normy FMVSS 116 płyny hamulcowe nie powinny oddziaływać korozyjnie na metale zastosowane w układach hamulcowych. Dlatego też jednym z elementów płynu są dodatki antykorozyjne.



Właściwości smarne

Smarowanie wszystkich elementów układu hamulcowego jest dodatkową funkcją płynu hamulcowego. W tradycyjnych układach hamulcowych występują małe prędkości trących powierzchni współpracujących i duże ciśnienia, stąd wymagania dobrych właściwości smarowych i przeciwzużyciowych dla płynów.




Tabele porównawcze

[Obrazek: Brake_fluids_table.gif]


[Obrazek: brakeFluidComparisonTable.gif]






Dane techniczne wybranych płynów hamulcowych

Motul RBF 660 Factory Line

[Obrazek: Motul-RBF-660-Factory-Line-butelka.jpg]

ZASTOSOWANIE

Wszystkie rodzaje hamulców hydraulicznych wymagających niesilikonowych płynów syntetycznych.

Specjalnie zaprojektowany by wytrzymać wysokie temperatury w trakcie wyścigów. Przewyższa standardy DOT 5.1 i DOT 3, z wyjątkiem lepkości w temperaturze -40°C.

WŁASNOŚCI

STANDARDY: FMVSS 116 DOT 4 - SAE J 1703

Bardzo wysoki punkt wrzenia (312°C), przewyższający wskaźniki tradycyjnych płynów klasy DOT 5.1 non silicon base / DOT 5 silicone base oraz DOT 4, co pozwala na skuteczne hamowanie nawet w ekstremalnych warunkach. Skuteczny w czasie deszczu: Bardzo wysoki punkt wrzenia na mokro (216°C), przewyższający wskaźniki tradycyjnych płynów klasy DOT 5.1 non silicon base / DOT 5 silicone base oraz DOT 4, co umożliwia skuteczną pracę układu hamulcowego w czasie deszczu. Płyny DOT 3, DOT 4 oraz DOT 5.1 mają zdolność do wchłaniania wilgoci z powietrza co obniża punkt wrzenia i zwiększa ryzyko
wystąpienia zjawiska "korka powietrznego". Punkt wrzenia na mokro jest mierzony przez rozcieńczenie produktu 3,5% wody.

ZALECENIA

Należy uniknąć mieszania z poliglikolowymi płynami hamulcowymi o niższych właściwościach. Nie należy mieszać w z produktami na bazie silikonu (DOT 5) lub produktami mineralnymi (LHM). Przechowywać w oryginalnych opakowaniach, szczelnie zamkniętych w celu uniknięcia wchłaniania wilgoci. Produkt agresywny chemicznie w przypadku kontaktu ze skórą dłoni, farbami lub lakierami. W przypadku kontaktu ze skórą należy spłukać obficie wodą.


[Obrazek: Motul-RBF-660-001.jpg]

[Obrazek: Motul-RBF-660-002.jpg]







Castrol SRF RACING BRAKE FLUID

[Obrazek: Castrol-SRF-butelka.jpg]

[Obrazek: Castrol-SRF.jpg]






Sunoco LHM Plus Mineral Oil

[Obrazek: LHM-Plus-Data-Sheet.jpg]





Sunoco CHF Plus Mineral Oil

[Obrazek: CHF-Data-Sheet.jpg]






Test tarczy hamulcowej Ashima




| GPS Tracks | Picasa | YouTube | Pinkbike |
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.01.2013 01:22 przez BikeBert.)
15.01.2013 00:00
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
pil Offline
Super Moderator
******

Liczba postów: 1,456
Dołączył: Jun 2009
Reputacja: 8
Łódź/Coventry
Post: #2
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc
Brakuje temperatury wrzenia płynów mineralnych dla porównania.

(15.01.2013 00:00)BikeBert napisał(a):  Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Oznacza to, że łatwo absorbuje wodę. Niestety płyn musi mieć znaczną zdolność wchłaniania wody, gdyż inaczej nawet najmniejsza jej ilość, która dostanie się do układu hamulcowego (np. wskutek skroplenia w zbiorniczku wyrównawczym) mogłaby powodować powstawanie korków parowych już przy 100 °C.

Czyli jak to jest w końcu? Im większa higroskopijność tym lepiej czy gorzej? Niehigroskopijność mineralnych to wada czy zaleta?

Tradycynie ładna oprawa graficzna posta Wink

Nonsense is better than no sense at all.
ET#26
15.01.2013 00:30
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
BikeBert Offline
| perfectionist |
***

Liczba postów: 859
Dołączył: Mar 2010
Reputacja: 35
Varaždin
Post: #3
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc
(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Brakuje temperatury wrzenia płynów mineralnych dla porównania.

Dodałem temperatury wrzenia dla olejów mineralnych na przykładzie Sunoco LHM Plus [> 270 °C] oraz Sunoco CHF [> 300 °C].
Co ciekawe wiele firm produkujących oleje [np. Total, Castrol] nie podaje w ogóle temperatury wrzenia dla olejów mineralnych.


(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Czyli jak to jest w końcu? Im większa higroskopijność tym lepiej czy gorzej? Niehigroskopijność mineralnych to wada czy zaleta?

Im większa higroskopijność, tym gorzej. Wydaje się, że im wyższy numer DOT, tym większa higroskopijność, ale też wyższa temperatura wrzenia. Czyli DOT 4 absorbuje więcej wody niż DOT 3, ale wrze w wyższej temperaturze.

Niehigroskopijność olejów mineralnych jest ich największą zaletą. Wadą jest ich niska temperatura zapłonu [flash point], niemieszalność oraz negatywny wpływ na uszczelki.

(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Tradycynie ładna oprawa graficzna posta Wink

Thx Wink

| GPS Tracks | Picasa | YouTube | Pinkbike |
15.01.2013 01:44
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
kondi Offline
Yeti-FAN
****

Liczba postów: 2,941
Dołączył: Jan 2008
Reputacja: 28
Sosnowiec
Post: #4
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
Czy w "executive summary" powyższego można stwierdzić, że nie da się określić która opcja jest lepsza ?

A może jednak ?

PS.
osobiście miałem hamulce zbudowane na dwóch systemach (shimano/avid) i nie pamiętam jakiś kolosalnych różnic ... ale to nie ja je serwisowałem.
15.01.2013 07:13
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kartonier Offline
Gaduła
***

Liczba postów: 1,910
Dołączył: Jun 2008
Reputacja: 36
Pszczyna
Post: #5
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
Motyla noga! Tak dużo rzeczy do zapamiętania podczas hamowania na stromym zjeździe! Ja już teraz tego nie ogarniam. Wink
Mi jako zwykłemu użytkownikowi hamulców tarczowych wystarczy do zapamiętania, żeby zalac hamulce płynem jaki jest dedykowany, bo jak zaleje Hayesa mineralnym to uszczelki rozszerzają sie x2. Smile

Picasa.
Pikasa.
Pikassa.
15.01.2013 07:35
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
aptecash Offline
Gaduła
***

Liczba postów: 895
Dołączył: Nov 2009
Reputacja: 21
Łódź żółty ser
Post: #6
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
bardzo fajny post, mam jednakowoż pewne pytania?

Odnośnie tabela: Wady zalety
Oleje z zawartością silikonu : skłonne do pienienia. Skąd taka informacja Oleje silikonowe jaki bliskie pochodne np dimetikon (też substancja krzemoorganiczna) to własnie substancje przeciwpienne i u podstawy ich zastosowanie w wielu przemysłach leży właśnie ta własciwość.

Silikon lepkość 250 cP

zdaję się że nie można tak ogólnie powiedzieć poprostu Slikon. To chyba zbiór polimerów produkowanych pod wiloma postaciami np jako oleje i te oleje rozróznia się właśnie ze względu na lepkość tym bardziej, że ta podana jest dość niska. I podejrzewam że być moze ( nie znam sie ale sobie dumam) ten dodatek silikonu może służyć własnie ograniczeniu pienienia i polepszeniu działania płunu na uszczelnienia i smarowaniu.

Tak samo nie rozumiem co oznacza to : "niemieszalne" nie mieszalne z czym?z innymi olejami hamulcowymi?

"Jak pamiętamy z lekcji chemii, kiedy płyn wrze tworzą się w nim bąbelki powietrza."
Ja nie pamiętam Smile tzn tam tworzą sie cząsteczki pary tego wrzącego związku ale napewno nie powietrze.

Generlnie dobra robota fajnie sie czytało
15.01.2013 09:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
tobo Offline
Gaduła
***

Liczba postów: 1,889
Dołączył: Jan 2008
Reputacja: 10

Post: #7
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
(15.01.2013 01:44)BikeBert napisał(a):  
(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Brakuje temperatury wrzenia płynów mineralnych dla porównania.

Dodałem temperatury wrzenia dla olejów mineralnych na przykładzie Sunoco LHM Plus [> 270 °C] oraz Sunoco CHF [> 300 °C].
Co ciekawe wiele firm produkujących oleje [np. Total, Castrol] nie podaje w ogóle temperatury wrzenia dla olejów mineralnych.


(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Czyli jak to jest w końcu? Im większa higroskopijność tym lepiej czy gorzej? Niehigroskopijność mineralnych to wada czy zaleta?

Im większa higroskopijność, tym gorzej. Wydaje się, że im wyższy numer DOT, tym większa higroskopijność, ale też wyższa temperatura wrzenia. Czyli DOT 4 absorbuje więcej wody niż DOT 3, ale wrze w wyższej temperaturze.

Niehigroskopijność olejów mineralnych jest ich największą zaletą. Wadą jest ich niska temperatura zapłonu [flash point], niemieszalność oraz negatywny wpływ na uszczelki.

(15.01.2013 00:30)pil napisał(a):  Tradycynie ładna oprawa graficzna posta Wink

Thx Wink

Negatywny wpływ na uszczelki? Chyba raczej odwrotnie, bo DOT potrafi niszczyć te które są przystosowane do współpracy z nim.

Chińczyk (niekoniecznie enduracki) http://www.pinkbike.com/photo/6823088/
15.01.2013 09:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Andrew Offline
Golf trójka full bajera!
******

Liczba postów: 408
Dołączył: Sep 2010
Reputacja: 10
Nowa Sól
Post: #8
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
z tym dotem jest tak nieciekawie, że im lepszy (od strony temperaturowej) tym gorszy dla uszczelnień gumowych.

Hamulce zalane płynami RBF 600 i 660 działają gorzej niż na jakimś podrzędnym DOT 4 z marketu.

Przez kilka lat pracy z hamulcami udało mi się wytypować tylko kilka sensownych produktów:
- DOT 4 Jurid http://www.cobrizo.pl/pl/o/PLYN-HAMULCOWY-JURID-DOT4
Dość niska lepkość nawet w ujemnych temperaturach. Nieźle smaruje.

- Dot 4 super dla koncernu VAG
http://vagserwis.pl/index.php/promocje/p...audi-seat/
- doskonale smaruje, czasem aż za bardzo. Świetnie chroni przed zużyciem.
Niska lepkość w niskich temperaturach zapewnia żywą pracę klamki.

- minerał Finish Line - niska lepkość. Czego chcieć więcej od minerala ? Zalałem nim swoje XTRY i dzialają przepięknie. Właściwie to każde moje shimano były nim zalane.
- minerał Shimano - w niskiej temperaturze dość lepki, co niekorzystnie wpływa na pracę klamek. Ekstremalna ochrona przed zużyciem.
- minerał LHM+ - bardzo wysoka lepkość na mrozie. Praktycznie nie nadaje się do używania w hamulcach. Niektóre lhmy, m.in. produkcji Delphi mogą się nadawać do używania w temp pow. 0*C

Nie porównuję temperatur wrzenia. Płyn należy regularnie zmieniać a nie zalewać raz na rok jakiś wypasiony i czekać aż zgromadzi się w nim woda.
21.01.2013 21:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jergus Offline
Dystrybutor

Liczba postów: 5,171
Dołączył: Aug 2010
Reputacja: 56
Łódź
Post: #9
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
Odświeże ten stary temat zabawnym http://magazynbike.pl/artykul-cala-naprzod.htm?strona=1
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03.02.2016 21:42 przez Rzaq.)
03.02.2016 21:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
huta Offline
Zaglądacz

Liczba postów: 14
Dołączył: Feb 2014
Reputacja: 0
Warszawa
Post: #10
RE: Płyny Hamulcowe - FAQ - rodzaje, temp. wrzenia, lepkość, etc.
Ciekaw jestem jak kto się skusi. Ludzie często twierdzą że udaje się im zagotować hamulce na oleju mineralnym albo dot-cie to co dopiero te Big Grin
Żeby było treściwie to dorzucę:
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/d...neral-oil/
04.02.2016 21:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości