Rejestracja



Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Autor Wiadomość
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #1
[nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
W 2010 roku Shimano wypuściło XTRa z 10-cio stopniową kasetą, czego nie omieszkano okrzyknąć rewolucją po blisko 8 letnie erze napędu 9-tkowego. Sram poszedł dalej bo zrezygnował z trzech koronek z przodu i zabłysnął nam jaśnie napęd 2x10 jako absolutny "game changer", jakby zapomniano, że wielu już jeździło w układzie 2x9/10 z bashem zamiast blatu na korbie.
Na przełomie 2010/2011 Shimano wprowadziło swoją rewolucję do grup XT, SLX budując - jak to określano - nowy standard napędu Dyna-Sys. Oczywiście nie zapomniano o nowości Srama i uzupełniono napęd Dyna-Sys o układ 2x10.
W tym samym czasie dwa odległe od siebie osie mocowania przedniego koła - jedno na 100/5QR a drugie na oś 20mm - "złączono w jeden standard 15QR. W międzyczasie przyjęła się taperowana główka i ramy - i super.
Wtedy zaczął już błądzić zarys nowego standardu mocowania tylnego koła. Bo skoro z przodu może być ośka to czemu nie z tyłu, no i mamy 142/12mm.
Kolejna nowość to 1x11 Srama ....tyle, że cena z kosmosu. No ale w enduro się przyjęło. Tego, że kasety nie mają wymiennych koronek, a kosztujące krocie zębatki korb pracujący na przekosach łańcuch masakruje w zastraszającym tempie, nie pisano.
Po zaledwie czterech latach mamy nową rewolucję:
- nowy napęd 11 shimano w XT (http://www.pinkbike.com/news/first-look-...-2015.html) więc 10-tka idzie do lamusa
- zaraz będzie nowy standard mocowania tylnego koła, do którego Sram (http://www.pinkbike.com/news/sram-announ...-2015.html) i Shimano (http://www.vitalmtb.com/product/feature/...ore-XT,324) już szykują graty
- no już na przyszły rok - czytaj na najbliższe lato - nowy standard mocowania przedniego koła 110 x 15, na który Rock Shox już przyszykował Sida, Rebę i Pika (http://www.bicycling.com/bikes-gear/new-...ub-spacing)

Już mnie to trochę męczy....bo rower przestaje być uciechą, a zaczyna utrapieniem. Zaraz okaże się, że trzeba nowej ramy, piast, napędu, widelca.....czyli cały nowy rower. Trzeba zatem kochać rowery bo...tak szybko odchodzą Smile

I dlatego uważam, że to całe podniecanie się sprzętem, nowościami prowadzi jedynie do wywalania kasy i pogoni za króliczkiem. I o to chodzi producentom, byśmy więcej wydawali. Szybciej, wyżej, dalej...
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16.04.2015 17:52 przez zwierzak.)
16.04.2015 17:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
damian2703 Offline
Milczek
*

Liczba postów: 54
Dołączył: Jan 2013
Reputacja: 0
Chrzanów
Post: #2
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Coś w tym jest Shy Motoryzacja też się zmienia i nikt nie narzeka że ma mocniejszy silnik Shy Gorzej jak trzeba wymienić dwumase,turbine,pompę paliwa Sad A jednak wszyscy idą z duchem czasu Shy

http://www.pinkbike.com/u/damian2703/
16.04.2015 19:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #3
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Tak mi się też wydaje, że duży popyt na rowery i rosnący rynek rowerowy zaostrzą konkurencję i spowodują, że producenci będą wprowadzali coraz więcej autorskich rozwiązań. Niekoniecznie będą one miały wpływ na usprawnienie jazdy, za to na pewno będą miały uzasadnić to by jak najczęściej zmieniać sprzęt. Z czasem niektórzy zatoczą koło i wrócą do punktu wyjścia tak jak np. Fox - miał RLC, zmienił na CTD, teraz znów rozszerzył CTD o siedmiostopniową regulację tłumienia powolnej kompresji czyli.....wrócił do RLC.
Nie jestem przeciwnikiem zmiany standardu tylnej piasty na 148mm, pytam tylko dlaczego nie wejść od razu w rozmiar piasty z fatbika????
16.04.2015 19:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Bejker Offline
Rozmowny
**

Liczba postów: 262
Dołączył: Oct 2014
Reputacja: 5
Beskid Żywiecki
Post: #4
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Co by nie mówić żeby w pełni bezpiecznie podróżować to wystarcza standardy:
2x9
15qr
142x12
Taki rower odpowiednio dostosowany do potrzeb pojedzie wszystko na co stać właściciela.
16.04.2015 19:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
frodo Offline
Ęduro Rajder
***

Liczba postów: 751
Dołączył: Jun 2013
Reputacja: 17
Południe
Post: #5
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(16.04.2015 19:17)Bejker napisał(a):  Co by nie mówić żeby w pełni bezpiecznie podróżować to wystarcza standardy:
2x9
15qr
142x12
Taki rower odpowiednio dostosowany do potrzeb pojedzie wszystko na co stać właściciela.

Troche bym to zmodyfikował:
standardem jest już raczej 1x10 (z lub bez 40/42T)

WHO DARES WINS!!!
Heart NS SnaBB MadaFFakA

RIP Angel Specialized Enduro

tulejka stuka? tokarz Mietek za flaszke źle dorobił?czas je zrobić jak trzeba!http://emtb.pl/forumo/showthread.php?tid=16275
16.04.2015 22:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jergus Offline
Dystrybutor

Liczba postów: 5,171
Dołączył: Aug 2010
Reputacja: 56
Łódź
Post: #6
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
No i widzicie, tylko dwie osoby a już dwa całkiem inne podejścia.

Wybór na rynku musi być, bo rowerzyści to indywidualiści.
Ślepe uliczki zawsze były, poczytajcie historie mtb z lat 90, ile dziwnych pomysłów było które teraz wydają się absurdalne, ale ktoś musiał spróbować by sie przekonać że nie działa i tyle.
Rozwój to kręta droga, a mtb/enduro rozwija się dynamicznie.
Oczywiście prześniętego marketingu też nie lubię, nadal nie rozumiem piast 12x148, czym niby są lepsze od 12x150, ale taki już świat mamy.

Cieszmy się poki Apple nie wyprodukuje roweru Big Grin
17.04.2015 06:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wooyek Offline
1enduro.pl
****

Liczba postów: 3,399
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 74
Katowice
Post: #7
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(16.04.2015 17:50)zwierzak napisał(a):  Już mnie to trochę męczy....bo rower przestaje być uciechą, a zaczyna utrapieniem. Zaraz okaże się, że trzeba nowej ramy, piast, napędu, widelca.....czyli cały nowy rower. Trzeba zatem kochać rowery bo...tak szybko odchodzą Smile

I dlatego uważam, że to całe podniecanie się sprzętem, nowościami prowadzi jedynie do wywalania kasy i pogoni za króliczkiem. I o to chodzi producentom, byśmy więcej wydawali. Szybciej, wyżej, dalej...

Masz prawo tak myśleć i nie dziwię się irytacji, bo ja też kupiłem parę miesięcy całkiem nowoczesny rower ze wszystkimi bieżącymi standardami, które dziś są już nieaktualne.

Ale te drobne zmiany to wynik ewolucji i innowacyjnego podejścia, które małymi kroczkami powoduje, że coraz bardziej oddalamy się od rowerów plażowych z hamulcami bębnowymi z motocykla i jeździmy na coraz lepszym sprzęcie.

A przymusu do zmiany roweru co chwilę i ciągłego upgrade'owania sprzętu nie ma. Po prostu kupujesz rower jako kompletny system, a za kilka sezonów go sprzedajesz i kupujesz nowy. Jak z samochodami, czy motocyklami.

1enduro.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17.04.2015 07:18 przez Wooyek.)
17.04.2015 07:16
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #8
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(17.04.2015 07:16)Wooyek napisał(a):  A przymusu do zmiany roweru co chwilę i ciągłego upgrade'owania sprzętu nie ma. Po prostu kupujesz rower jako kompletny system, a za kilka sezonów go sprzedajesz i kupujesz nowy. Jak z samochodami, czy motocyklami.

Tak zaczynam to traktować. Bezcelowe zdaje się kupno roweru do późniejszych up-gradów.
17.04.2015 07:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jergus Offline
Dystrybutor

Liczba postów: 5,171
Dołączył: Aug 2010
Reputacja: 56
Łódź
Post: #9
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Wooyek dobrze prawi.

W ogóle to ciekawy moment na ten temat, włąśnie wypływają w sieci nowinki z trwającego właśnie Sea Otter, w tym np. odejście przez jednego z gigantów od amortyzacji od osi 20mm w widelcach enduro na rzecz 15mm - ciekawe, bo pamiętam rozterki niejednego który nie chciał Foxa 34 tylko ze względu na 15mm właśnie.

Wooyek, masz rację z tą ewolucją ale tutaj kontrowersyjna raczej.
17.04.2015 07:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wooyek Offline
1enduro.pl
****

Liczba postów: 3,399
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 74
Katowice
Post: #10
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(17.04.2015 07:33)Jergus napisał(a):  Wooyek, masz rację z tą ewolucją ale tutaj kontrowersyjna raczej.

Wprowadzenie hamulców tarczowych do rowerów też było kontrowersyjne.

1enduro.pl
17.04.2015 09:12
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
voy2s Offline
Per Aspera Ad Astra!
****

Liczba postów: 2,750
Dołączył: Jul 2009
Reputacja: 32
Uzdrowisko Cieplice :)
Post: #11
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Ale fakt faktem, że bezsensem jest promowanie nowych standardów, kiedy różnice są milimetrowe. Tu się z Jergusem zgadzam, bo np. na dobrą metę czemu 148 a nie sprawdzone solidne 150? Sterowka tapered a nie 1,5? I dlaczego miękkiej osi nie zastąpili praktyczniejszą i pasującą przecież qr10? Tak to w ten sposób wkrótce zasypią nas ustrojstwami i zmuszają do takich a nie innych zakupów, by za kolejne 2-3 lata "odkryć" kolejny parametr, od poprzedniego różniący się centymetrem, byle się sprzedał. Nieważne, że istniał na rynku parę lat wcześniej. Niby ma być lepsze, ale przy okazji mniej trwałe. Kasa, kasa, kasa...
Pozdr!

Ucz się od dnia wczorajszego, żyj dniem dzisiejszym, a jutro napełniaj marzeniami!
17.04.2015 09:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jergus Offline
Dystrybutor

Liczba postów: 5,171
Dołączył: Aug 2010
Reputacja: 56
Łódź
Post: #12
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(17.04.2015 09:12)Wooyek napisał(a):  
(17.04.2015 07:33)Jergus napisał(a):  Wooyek, masz rację z tą ewolucją ale tutaj kontrowersyjna raczej.

Wprowadzenie hamulców tarczowych do rowerów też było kontrowersyjne.

No nie... nie porównujmy tarczy do zejścia z 20mm na 15mm w tym samym komponencie Smile

Coś w temacie:
http://xouted.com/2015/04/mniej-nie-wystarcza/
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17.04.2015 09:41 przez Jergus.)
17.04.2015 09:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
wojtas7 Offline
Rozmowny
**

Liczba postów: 188
Dołączył: May 2013
Reputacja: 4
Wrocław
Post: #13
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(17.04.2015 07:16)Wooyek napisał(a):  A przymusu do zmiany roweru co chwilę i ciągłego upgrade'owania sprzętu nie ma. Po prostu kupujesz rower jako kompletny system, a za kilka sezonów go sprzedajesz i kupujesz nowy. Jak z samochodami, czy motocyklami.

zgadzam się z uwagami kolegów powyżej, ale jednak rozwój rowerów w porównaniu do motoryzacji jest dużo szybszy. wszak samochód (na owe czasy świeży model) np. z roku 2005, dziś, po 10 latach, nadal raczej jest postrzegany jako nowoczesny i jesli był utrzymywany w dobrym stanie to dziś służy jak praktycznie nowy. nie do wyobrażenia jest sytuacja że np. nie można już do niego kupić wahaczy czy wtryskiwaczy.

a w rowerach to jest po prostu szok - przecież napędy 3x9 jeszcze kilka lat temu było w topowych rowerach, a teraz już nie ma w ogóle szans kupić do tego części zamiennych (typu XTR).

może powinno być prawo takie jak w motoryzacji że producenci mają obowiązek X lat dostarczać części? ale to pewnie by ograniczyło rozwój..
17.04.2015 10:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
remik76 Offline
Rozmowny
**

Liczba postów: 164
Dołączył: Jun 2010
Reputacja: 1
Syców
Post: #14
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
(17.04.2015 10:36)wojtas7 napisał(a):  [quote='Wooyek' pid='375923' dateline='1429251394']
A przymusu do zmiany roweru co chwilę i ciągłego upgrade'owania sprzętu nie ma. Po prostu kupujesz rower jako kompletny system, a za kilka sezonów go sprzedajesz i kupujesz nowy. Jak z samochodami, czy motocyklami.

zgadzam się z uwagami kolegów powyżej, ale jednak rozwój rowerów w porównaniu do motoryzacji jest dużo szybszy. wszak samochód (na owe czasy świeży model) np. z roku 2005, dziś, po 10 latach, nadal raczej jest postrzegany jako nowoczesny i jesli był utrzymywany w dobrym stanie to dziś służy jak praktycznie nowy. nie do wyobrażenia jest sytuacja że np. nie można już do niego kupić wahaczy czy wtryskiwaczy.

a w rowerach to jest po prostu szok - przecież napędy 3x9 jeszcze kilka lat temu było w topowych rowerach, a teraz już nie ma w ogóle szans kupić do tego części zamiennych (typu XTR).

przyglądam się tym nowościom i nic na mnie nie robi wrażenia - wzór xtr 950 -jedziesz i nie wnikasz - nowa motoryzacia też jest do kitu - jak ktoś jest w temacie to wie o co chodzi 1.6-150km - bzdura - to samo w rowerach czy masz 8,9 10,11 i co to daje - dla mnie nic - dalej na tym nie polecę - trza cisnąć i nie ma zmiłuj - robi na mnie wrażenie waga !!!!!! - carbonu....i jego cena!!!!
17.04.2015 23:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
triper Offline
Rozmowny
**

Liczba postów: 349
Dołączył: Sep 2014
Reputacja: 8
Bełżec
Post: #15
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Dla mnie istotne są rzeczy przełomowe. Takie jak tarczówki, myk myki, dopracowane zawieszenia, tube less. Reszta to kwestia nieistotnego mnożenia standardów w celu zaistnienia na rynku, zwrócenia uwagi potencjalnego kupca. Mam 2×9 i jakoś nie jestem ani wolniejszy :-). Reszta roweru to mix tego co mi pasuje z tym co przełomowe.
18.04.2015 11:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #16
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
No właśnie tu jest pies pogrzebany.
Poza "kamieniami milowymi", jak tarczówki, koła 29, sztyce myk-myk, wprowadzenie karbonu, funduje nam się zmiany nie prowadzące w mojej ocenie do niczego innego niż wyciąganie kasy.
Np. nowy standard tylnego koła boost 148 wymagający zmiany linii łańcucha na 53mm. Trek tłumaczy, że mieli na celu zbudowanie sztywniejszego koła, choć mnie się zdaje, że raczej szukali rozwiązania jak usztywnić ramę Remedy, bo ta do sztywnych w ogonie nie należy.
Teraz cholera wie, czy kupione dziś koła 142 za dwa lata nie będą warte "złotówki".
Obawiam się, że owe 148 z tyłu może się jednak szybko przyjąć (2016/2017), bo spokojnie jest na to miejsce nawet w rowerach XC i w korbie 1x11, lub 2x11 nie ma problemu z przesunięciem zębatek na linię 53mm be zwiększania QF.
Niestety - cholera - z przodu chcą wejść z piastą 110mm/15 - i wtedy zmiana widelca.
Póki to się nie ustatkuje, zostaję z tym co mam.
18.04.2015 11:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
voy2s Offline
Per Aspera Ad Astra!
****

Liczba postów: 2,750
Dołączył: Jul 2009
Reputacja: 32
Uzdrowisko Cieplice :)
Post: #17
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
No to się jeszcze pewnie niebawem zmierzymy z wciskaniem nowego standardu 35 na kiery i mostki ? QR30 póki co jeszcze nie pochwycona...
Pozdr!

Ucz się od dnia wczorajszego, żyj dniem dzisiejszym, a jutro napełniaj marzeniami!
18.04.2015 12:03
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #18
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Kiera i mostek to jeszcze mały cenowo kłopot.
Natomiast ten pomysł z piastą 148 to zmiana ramy, koła (piasty), napędu na 53mm.

Wkurza mnie to bo:
Mam dwa zestawy kół do 29era: jeden na piastach 350 IS drugi na 240 CL, poza tym szprychy takie same (D-light), nyple takie same, obręcze takie same (KOM i23).
I teraz tak: piasta 240 ma z tyłu prawy kołnierz bliżej osi o 1mm niż 350tka. Poza tym kołnierz ten jest w 240 niższy o 5mm. A to znaczy, że kąt naciągu szprych w 240 jest bardziej "pionowy" niż w 350tce. Wg tych co wciskają na owe 148mm z tyłu, 3-milimetrowe odsunięcie kołnierzy na zewnątrz znacząco zwiększa sztywność koła .........
No to u mnie jest dobre porównanie, bo taka różnica geometrii kołnierzy przekłada się na około 2mm różnicy w ich odległości od osi koła. Oba zestawy kół zaplatał mi ten sam gościu na naciąg 120kgf. Obu używam zamiennie w dwóch rowerach.
Nigdy nie poczułem, a wczoraj usilnie próbowałem się doszukać (nawet koła zmieniłem w tym samym bajku) różnicy w sztywności kół odczuwalnej podczas jazdy. No i ...nic, nic nie czuję, ani tyci. Jedne i drugi są sztywne jak trzeba.
I dlatego uważam, że owe 3mm z każdej strony i nowy standard 148mm to podejście pod masową zmianę i zarobienie kupy kasy przez producentów. W końcu jabłuszko z ogonkiem lepiej smakuje od tego bez ogonka prawda?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18.04.2015 12:26 przez zwierzak.)
18.04.2015 12:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jergus Offline
Dystrybutor

Liczba postów: 5,171
Dołączył: Aug 2010
Reputacja: 56
Łódź
Post: #19
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
z ciekawostek, w szosowych korbach szimano są obecnie trzy standardy mocować zębatek, 110mm, 130mm oraz 4 śrubowe Ultegra i Dura Ace.
https://www.dropbox.com/s/7d5qr9rm0l8q88...2.png?dl=0
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18.04.2015 13:45 przez Jergus.)
18.04.2015 13:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
zwierzak Offline
Milczek
*

Liczba postów: 72
Dołączył: Jan 2015
Reputacja: 5
Tricity
Post: #20
RE: [nowości] szybciej - nie pojedzie, wyżej - kosztuje, dalej - co to będzie????
Niestety w nowym XTR i XT 2016 pająki korb są nie są symetryczne i nawet rockringa nie założysz, aż może ktoś wyprodukuje.
18.04.2015 13:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości