Rejestracja



Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
27,5 vs 27+ za i przeciw
Autor Wiadomość
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #1
27,5 vs 27+ za i przeciw
Witam.

Ponieważ znudził mi się Primal 29er (który jak na moje 190cm był lekko przymały), zacząłem rozglądać się za czymś nowym na nadchodzący sezon i wstępny wybór padł na primala z kolekcji 2016 w rozmiarze XL (koła 27,5). Do roweru w zasadzie ma wszystko prócz ramy i tu... zaczął się problem bo zacząłem zezować w stronę czegoś na plusie (NS Djambo) - takiego uniwersalnego szwędacza, do lasu, w góry, na szosę Smile Pytanie warto pozbywać stosunkowo fajnych i lekkich kół ztr i aurona i zamieniać to na koła na obręczach dartmoor aircraft i jakiegoś epixona 29er ?
14.03.2016 22:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wooyek Offline
1enduro.pl
****

Liczba postów: 3,375
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 74
Katowice
Post: #2
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Największą wadą 27+ jest kosmiczna cena kół i opon.
Trzeba też bardzo uważać na ciśnienie, więc jeśli nigdy nie przywiązywałeś do tego większej wagi, początki będą trudne.
Do tego obowiązkowo tubeless - jeśli jesteś bardzo przywiązany do dętek, to odpuść.
Raczej nie jest to też optymalny wybór na szosę Wink ale nie gorszy od 29/27,5 na oponach enduro.

Zaletą jest w zasadzie cała reszta, czyli przede wszystkim trakcja i płynność jazdy w terenie przewyższająca to, czego można oczekiwać od hardtaila.

1enduro.pl
15.03.2016 13:02
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #3
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Cena kół powiadasz hmmmm liczyłem, że zamknę się w kwocie +/- 1000zł (przy opcji NS Djambo + raidon/epixon 29er) kupując obręcze dartmoor aircraft i zaplatając koła na "normalnych" piastach. Ciśnienia nigdy jakoś przesadnie często nie sprawdzałem, ale to kwestia wyrobienia nawyku. Dętki obowiązkowo out Smile

Pod hasłem szosa chodziło mi o kilka km niezbędnych do przemieszczania się z punktu a do b.
15.03.2016 13:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wujekdodh Offline
wuj
***

Liczba postów: 1,198
Dołączył: May 2009
Reputacja: 31
Starachowice/Kraków
Post: #4
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(15.03.2016 13:02)Wooyek napisał(a):  Do tego obowiązkowo tubeless - jeśli jesteś bardzo przywiązany do dętek, to odpuść.

Ale dla Ciebie tubeless jest *obowiązkowy* w każdym przypadku z zakresu MTB...

Chodzi Ci o turbo-słabą dostępność dętek dla tego rozmiaru?
15.03.2016 13:59
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wooyek Offline
1enduro.pl
****

Liczba postów: 3,375
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 74
Katowice
Post: #5
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(15.03.2016 13:49)Ermac napisał(a):  Cena kół powiadasz hmmmm liczyłem, że zamknę się w kwocie +/- 1000zł (przy opcji NS Djambo + raidon/epixon 29er) kupując obręcze dartmoor aircraft i zaplatając koła na "normalnych" piastach.
No tak, eliminując z równania Boosta, robi się dużo łatwiej.

(15.03.2016 13:49)Ermac napisał(a):  Pod hasłem szosa chodziło mi o kilka km niezbędnych do przemieszczania się z punktu a do b.
Nie ma z tym problemu, w weekend dałem Djambo na Trailblazerach (~0,8 bara) dziewczynie do przymiarki i zrobiła na nim całą wycieczkę (75% asfaltu), bo tak jej się lekko i przyjemnie jechało (jej rower to Trance 26" z Ardentami 2,25")... Więc "plusy" potrafią zaskoczyć pod tym względem.



(15.03.2016 13:59)Wujekdodh napisał(a):  Ale dla Ciebie tubeless jest *obowiązkowy* w każdym przypadku z zakresu MTB...
Korekta: dla mnie tubeless jest *wysoce zalecany* w każdym przypadku z zakresu MTB.

(15.03.2016 13:59)Wujekdodh napisał(a):  Chodzi Ci o turbo-słabą dostępność dętek dla tego rozmiaru?
Nie. Dętkę można włożyć bylejaką - w Djambo fabrycznie były zwykłe 27,5", 29" pewnie by siadły jeszcze lepiej.

Chodzi o większe opory i łatwość dobicia przy ciśnieniach poniżej 1 bara.

1enduro.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.03.2016 14:13 przez Wooyek.)
15.03.2016 14:08
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #6
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
A jak myślisz jest sens inwestowania w coś lepszego niż Raidon/Epixon Djambo ? Pisałem już do 7anna i są gotowi dać 12% rabatu na ramę Big Grin

A jak wypada Djambo na tle FS (pytam bo jeszcze do niedawna chodziła mi po głowie idea składania fulla na kołach 29er, konkretnie Cube ams120 i stworzenie jakiegoś AM tyle, że w przypadku ams strasznie odrzucała mnie długa podsiodłówka, kąt główki rodem z XC, długi ogon i brak info o reachu)tyl

PS. Jak współpracuje Sram GX z tylną zębatką 42 ?

PS.II Widziałem na endurotrophy, że zmieniasz na Schwalby - nie chcesz może sprzedać WTB Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.03.2016 16:47 przez Ermac.)
15.03.2016 16:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #7
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(16.03.2016 07:51)Wooyek napisał(a):  Ale to chyba każdy SRAM sobie radzi całkiem dobrze Shy
Gdzieś obiło mi o oczy, że zębatkami 42 działają dobrze tylko SRAMy type 2.1. Podobno te stare bez sprzęgła chodzą podobnie do Shimano (pokreślam słowo podobno Big Grin).

Do FS mnie trochę ciągnie bo nigdy nie miałem na dłużej Wink kilka razy zdarzało mi się dostawać od znajomych coś na dzień, dwa żeby poczuć moc pełnego zawieszenia. I takie mini testy sprawiały, że jeszcze bardziej utwierdzałem się w przekonaniu, że HT na śląsk jest lepszy (na full las wydawał się płaski niczym szosa czyli nudny Dodgy). Aczkolwiek może jeste innym i dłuższe obcowanie z pełną zwięchą zmieniłoby moje zdanie Big Grin
16.03.2016 08:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Wooyek Offline
1enduro.pl
****

Liczba postów: 3,375
Dołączył: Jan 2009
Reputacja: 74
Katowice
Post: #8
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(16.03.2016 08:09)Ermac napisał(a):  Do FS mnie trochę ciągnie bo nigdy nie miałem na dłużej Wink kilka razy zdarzało mi się dostawać od znajomych coś na dzień, dwa żeby poczuć moc pełnego zawieszenia. I takie mini testy sprawiały, że jeszcze bardziej utwierdzałem się w przekonaniu, że HT na śląsk jest lepszy (na full las wydawał się płaski niczym szosa czyli nudny Dodgy). Aczkolwiek może jeste innym i dłuższe obcowanie z pełną zwięchą zmieniłoby moje zdanie Big Grin
Jeśli to ma być rower głównie na śląskie lasy, to się nie zastanawiaj - bierz sztywniaka.
Z drugiej strony - im częściej będziesz odwiedzał w góry, tym częściej będziesz myślał o fullu (ale nie o takim 120 mm Wink)...

1enduro.pl
16.03.2016 08:36
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #9
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(16.03.2016 08:36)Wooyek napisał(a):  Z drugiej strony - im częściej będziesz odwiedzał w góry, tym częściej będziesz myślał o fullu (ale nie o takim 120 mm Wink)...
Zdaje sobie z tego sprawę i dlatego pierwotną moją koncepcją była primal 27,5 żeby potem wszystko ładnie przełożyć do jakiejś fajnej ramy. Aczkolwiek póki co moim głównym hobby są 4 letni syn i roczna córka Big Grin Więc jedyne na co sobie mogę pozwolić to na jakieś sporadyczne wypady na wydepilowane single Wink
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16.03.2016 09:21 przez Ermac.)
16.03.2016 09:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #10
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Źle się wyraziłem co do czasu spędzonego na rowerze Tongue dziennie robię po 40km na trasie dom/praca i zawsze staram sobie drogę jakoś ta drogę urozmaicić ciekawą trasa w terenie. Dlatego mleko będzie obowiązkowo Smile Aczkolwiek zgadzam się z tym, że gdybym wykorzystywał rower raz na jakiś bliżej nieokreślony czas to bym wybrał dętki. Wiec pytanie mleko czy dętka ? Moja odp. zawsze będzie to zależy ... Smile
16.03.2016 21:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
pHarry Offline
Podpułkownik Moderacji
******

Liczba postów: 3,695
Dołączył: Feb 2009
Reputacja: 35
Pieniny
Post: #11
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(15.03.2016 14:08)Wooyek napisał(a):  Chodzi o większe opory i łatwość dobicia przy ciśnieniach poniżej 1 bara.

Te opory dętek nie są aż tak masakrycznie większe. No chyba, że ścigasz się po płaskim / pod górę na ciśnieniu 1bar Wink

Co prawda, z tego <testu> wynika, że dętka dokłada aż 40% oporów do opony o takim właśnie niskim ciśnieniu. Jednak szpeje zostały tam tak dobrane, żeby wyszło dużo. No bo kto jeździ na Continental Race King z takim ciśnieniem i dokłada do tego znaną z dużych oporów (chociażby wymierzonych <tu>) zwykłą dętkę Continental? Raczej spotkamy się tutaj z odwrotną sytuacją. Opona będzie miała dużo większe opory; a jeśli komuś zależy na ich redukcji, to użyje jakiejś fajnej, umiarkowanie odchudzanej dętki. Wówczas dołoży ona do oporów mniej niż 10%.

Tę ostatnią liczbę można też uzyskać innym, teoretycznym rozumowaniem. Dętka waży powiedzmy 6x mniej od opony. W dodatku jest ona z elastycznej gumy co jest przeciwieństwem opony, gdzie główny opór tworzy jej sztywnawy oplot. To razem daje nam już kilkunastokrotnie mniejsze opory dętki.

Aha, wspomniane standardowe dętki Conti z dużymi oporami to ja nawet bardzo lubię. Za gwintowane Shradery i wyjątkową trwałość. 5 lat w górach potrafią pociągnąć. Gdyby je regularnie talkować (i mieć oczywiście szczęście) to może i więcej. Tylko właśnie z tym talkowaniem mam wrażenie, że może ono zwiększać opory toczenia! Bo dzięki niemu dętka może się dość łatwo przemieszczać względem opony, a pocieranie to dodatkowe straty. Może lepiej dla oporów, gdyby gumy były do siebie przywarte/sklejone.

Prawdopodobnie to pocieranie jest przyczyną zwiększonych oporów dętki przy najmniejszych ciśnieniach w linkowanym artykule. A w linkowanej focie z samymi wynikami testu widać znaczne rozbieżności pomiędzy różnymi dętkami o tej samej wadze. Być może za to też jest odpowiedzialny fakt, że jedne dętki były bardziej potalkowane od innych. Szkoda że nigdzie tam się do tego talku nie ustosunkowali.

http://picasaweb.google.com/pppHarry
17.03.2016 02:17
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
arczii Offline
Hrabia de Bouraque
****

Liczba postów: 3,509
Dołączył: Oct 2008
Reputacja: 24
warszawa
Post: #12
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
na asfalt sie nie nada. kosmiczne opory i pompowanie detek przed wjazdem nań. w błocie be

Bajeczny technik , najszybszy na podwórku .
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17.03.2016 08:09 przez arczii.)
17.03.2016 06:22
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #13
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Muszę zmienić nazwę tematu na "dętka czy bezdętką" ? Aczkolwiek to pewnie temat z cyklu co lepsze: PS czy Xbox, Canon czy Nikon, Cola czy Pepsi, MC czy KFC, HT czy Full itd. Odp. jednoznacznej na to pytanie nie ma. Aczkolwiek każdy ma prawo do własnej opinii i tu nie dziwię się Wooykowi, że upracie broni swoich przekonań jako autor bloga. Nie chcę oceniać sposobu pisania czy też wydźwięku jakie mają jego porady, natomiast chciałbym docenić to, że CHCE MU SIĘ po raz enty odpowiadać na durne pytania (takie jak choćby moje) i dzielić się swoim doświadczeniem.

PS. Zrobiłem wstępną specyfikację roweru, oceńcie i ewentualnie dopiszcie uwagi (na zielono to co mam) Wink

Mam:
Korba – shimano M552 + NW 32z
Hamulce – Shimano M591
mostek - Truvativ 60mm
kierownica - Wake 780mm
manetka - Sram X7

siodełko - WTB Pure V (must have Smile)
przerzutka tył - Mam X7 ale myślę nad zmianą na GX
kaseta tył - PG1030 (dylemat czy zmieniać na Sunrace 11-42 czy dokupić zebatke od HCC)

łańcuch - Jakiś KMC
stery - Jakieś maszynowe VP

W planach:
Rama - NS Djambo
Amortyzator - Epixon 29er (tu gryzę się czy nie dołożyć do jakiegoś RS Revelation czy też jakiegoś Aurona)
Tarcze - 180/160 (tu się nie znam)
Obręcz - Dartmoor Aircraft
piasta przod/tył - Jakieś novateki na maszynach
szprychy +nyple tu się kompletnie nie znam
sztyca – ogarniam budżet na regulowaną
opony - WTB Trailblazer lub Schwalbe Rocket Ron 3.0
pedały - Platformy (przez lata jeździłem na SPD i w tym roku skusiłem się na zmianę, kupiłem odpowiednie buty Shimano AM41)
gripy - esi extra chunky lub ergon ga2 lub lizard skins northshore
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17.03.2016 09:38 przez Ermac.)
17.03.2016 09:13
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #14
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Wooyek napisał(a):Problem w tym, że mało kto ma jakieś realne doświadczenie w tej kwestii, ja też piszę w oparciu o kilka dni jazdy... "Prawd objawionych" lepiej szukać w zagramanicznych mediach, np. w ostatnim teście Loki na Pinku, ewentualnie na Enduro Magu albo Bikeradarze jak wolisz wideło. Jak już się rozsiądziesz przed telewizorem, możesz też zaliczyć jeden czy drugi filmik od GMBN.
Prawd objawionych nie szukam starczy mi Twoja mini relacja + test na tema29er

Wooyek napisał(a):Nie lepiej kupić gotowca...?
Problem jest taki, że przez jesień byłem niezdecydowany co robić i koniec końców zbierałem części na budowę klasycznego 27,5 na ramie Primala (tej nowej). W zasadzie większość części mam (hamulce, korbę, napęd, kiere, mostek, nawet koła - które decydując się na 27,5 plus będę musiał sprzedać). Nie chce mi się tego wszystkiego sprzedawać, więc łatwiej kupić ramę, amor i koła. A poza tym kończąc mój projekt w ten sposób powinienem zamknąć się w 4000zł.
18.03.2016 18:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Mer84 Offline
Nie umiesz bunny hopa, nie jeżdzisz!
***

Liczba postów: 1,233
Dołączył: May 2011
Reputacja: 12
Gdańsk
Post: #15
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(20.03.2016 11:14)Ermac napisał(a):  Mer84 z całym szacunkiem, ale kto ma czas na zabawy w uzasadnianie swoich racji w bezpośredniej konfrontacji na szlaku, tym bardziej że często to kopanie się z koniem...
Nie zrozumiałeś ... suche porady nijak mają się do zaawansowanej jazdy rowerem górskim ... masa ludzi pisze i doradza kopiujac prawdy objawione.
Ja chcesz to możesz polegać na opiniach z internetu ... ja podziekuje.

Enduro to krew pot i łzy ... I nie zalecam słuchania teorii sprzed komputera, lepiej wyjdziesz jak będziesz słuchał praktyków, którzy Ci powiedzą wprost co się stanie jak jakaś wajche przełączysz w amorze ... niż czytać kolejny raz definicje wolnej kompresji i wywody jak z pit stopu pucharu świata od ludzi którzy jeżdżą turystycznie.

Jeszcze raz powtórzę: Dla Ciebie nie ma znaczenia co wybierzesz, ale jak dojeżdżasz po płaskim to na cholerę Ci takie grube laczki ?

http://www.pinkbike.com/u/mer84/
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.03.2016 12:44 przez Mer84.)
20.03.2016 12:43
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #16
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Mer84 napisał(a):Nie zrozumiałeś ... suche porady nijak mają się do zaawansowanej jazdy rowerem górskim
Generalnie teoria, a praktyka to dwa różne światy Smile

Mer84 napisał(a):Enduro to krew pot i łzy ...
... i ostatnio moda Big Grin Żeby nie było, roweru w życiu do enduro nie wykorzystam, bo tak jak pisałem mój max to single. Typowego MTB nie chce bo jak dla mnie jest mniej uniwersalny od konstrukcji typu primal i daje mnie funu z jazdy.

Mer84 napisał(a):Jeszcze raz powtórzę: Dla Ciebie nie ma znaczenia co wybierzesz, ale jak dojeżdżasz po płaskim to na cholerę Ci takie grube laczki ?
Grube laczki ? Czyli po co Ci rower na oponach 2.8 ? czy Po co Ci rower na oponach 2,25 ?
20.03.2016 14:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Mer84 Offline
Nie umiesz bunny hopa, nie jeżdzisz!
***

Liczba postów: 1,233
Dołączył: May 2011
Reputacja: 12
Gdańsk
Post: #17
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Chodziło mi o 2.8 ... jeśli uważasz ze okielznales tego primala (co łatwe nie jest) i chcesz katowac sztywniaka po górach wtedy i tylko wtedy to 2.8 ma sens ... moim zdaniem.

http://www.pinkbike.com/u/mer84/
20.03.2016 17:40
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #18
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
(20.03.2016 17:40)Mer84 napisał(a):  Chodziło mi o 2.8 ... jeśli uważasz ze okielznales tego primala (co łatwe nie jest) i chcesz katowac sztywniaka po górach wtedy i tylko wtedy to 2.8 ma sens ... moim zdaniem.
Primala 29er w jakimś tam stopniu opanowałem, aczkolwiek teraz chce kupić primala na mniejszych kołach. Prócz samego rozmiaru kół jest między nimi spora różnica w długości ram, tylnych widełek oraz kątów. Więc spodziewam się, że jazda na modelu na ten rok będzie dla mnie całkiem nowy doświadczeniem.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.03.2016 20:43 przez Ermac.)
20.03.2016 20:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Mer84 Offline
Nie umiesz bunny hopa, nie jeżdzisz!
***

Liczba postów: 1,233
Dołączył: May 2011
Reputacja: 12
Gdańsk
Post: #19
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Jedno jest pewne na średnim kole poczujesz więcej fanu...fajnie jakbyś po przesiadce opisał wrażenia Smile

http://www.pinkbike.com/u/mer84/
21.03.2016 11:36
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ermac Offline
Milczek
*

Liczba postów: 30
Dołączył: Aug 2015
Reputacja: 0
Ruda Śląka
Post: #20
RE: 27,5 vs 27+ za i przeciw
Enaf Big Grin Koniec końców wybrałem Primala 27,5 (choć plusy mnie cholernie kuszą postanowiłem się wstrzymać z zakupem do przyszłego sezonu i zobaczyć jak nowy standard przyjmie). Primala chce dokończyć z dwóch powodów: pojeździć na kołach 27,5 oraz mieć kompletny rower który będę mógł sprzedać i zastąpić gotowcem (po zabawach w tym roku nie chce mi się już niczego składać)
22.03.2016 08:41
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości