Jeśli nie tuplaj, to co? Michelin Wild Rock’r i Wild Grip’r– test długodystansowy

Wpis 65 z 350
Jeśli nie tuplaj, to co? Michelin Wild Rock’r i Wild Grip’r– test długodystansowy

 Tytułowe pytanie często zadają sobie ci użytkownicy rowerów górskich, których zraża przytłaczająca waga opon o podwójnej ściance. Około „kilo dwieście” na sztuce i spore opory toczenia właściwie dyskwalifikują tego typu laczki na dłuższych wycieczkach. Wiadomo, za odporność na ugryzienia skalnych węży trzeba płacić i będzie albo lekko i przyjemnie, albo solidnie i wytrzymałe. Ale co z takimi jeźdźcami, co lubią zarówno łoić w dół, jak i nawijać po długości?

20120515_132552

Gdy w zeszłym sezonie w moje ręce trafiły nowe opony firmy Michelin, to pomyślałem „Francuzi wracają do gry”. Jestem fanem ich starszych opon: DH24 oraz DH Mud – to typowe, ciężkie zjazdówki, które zasługują na uwagę zarówno wzorową przyczepnością, jak i wytrzymałą na zużycie mieszanką – znacznie bardziej żywotną niż wypusty konkurentów. Lata temu firma z Clermont-Ferrand znana też była z modelu Hot S, lecz od kilku sezonów ich oferta dla miłośników gór nie była jakaś szczególna.

Nowe modele zwracają na siebie uwagę z kilku powodów. Po pierwsze – są w wersji zwijanej, zwolennikom liczenia gramów nie trzeba tłumaczyć zysków wagowych w porównaniu do druciaków. Dalej – system Advanced to wzmacniane ścianki zapobiegające przebiciom. Podobne rozwiązania znane są u innych producentów i są ciepło przyjmowane przez środowisko enduraków – pozwalają używać niższego ciśnienia bez ryzyka łatania dętek na każdym zjeździe. No i jeszcze waga – Rock’r Advanced 2.40” i Grip’r 2/35 ważą odpowiednio 880  i 956  gram. Nie są to anorektyczne opony do jazdy na nizinach, ale nie są to też zjazdowe kloce. Jak dla mnie – złoty środek.

DSC_3857

Ścianki w dotyku są mięsiste, konkretne. Bieżnik ma wysokie, agresywne klocki, które mówią nam „zabierz nas tam, gdzie jeździ się szybko i ostro!”. No to zabrałem. Jeżdżę w nich od sierpnia 2013 roku i mogę już powiedzieć coś więcej niż „wyglądają super, polecam!”. Po pierwsze: kombinacja Rock’r/Grip’r jest fajna, ale proponowałbym wstawić tego ostatniego na przód – zwłaszcza, jeśli nie unikacie mokrych zjazdów. Wild Rock’r odwala wspaniałą robotę jako napędówka i niech tam zostanie. Jeśli jeździcie głównie po skałach, to z przodu też sobie pięknie poradzi, ale jako opona kierunkowa Grip’r jest po prostu lepszy: Rockerowi zdarzało się (rzadko, ale jednak) uciekać w zakrętach. Z Griperem takiego problemu praktycznie nie ma, w miękkim terenie oferuje lepsze trzymanie boczne.

Nie rozwlekając się zbyt długo: opony z takim bieżnikiem i w takiej mieszance nie mogą trzymać źle. Wiadomo – jak w przypadku każdej opony do jazdy w terenie – ważny jest dobór właściwego ciśnienia. Pomimo wagi poniżej kilograma, nie przebijałem dętek przy ciśnieniach poniżej 2 atmosfer. Zszedłem w okolice 1,5 bar i dalej było dobrze. Mięsisty bieżnik wbijał się w wilgotne korzenie, przetaczał bo beskidzkich głazach, zapewniając znakomitą kontrolę, a po snejkach ani śladu. W czasie testowania opon dętki zmieniałem mniej niż 5 razy – za każdym razem, gdy już mocno przeholowałem z upuszczaniem powietrza. Jeśli jednak poznamy limity tych opon, to odwdzięczą się wzorową współpracą.

MI-WIRO12-2

Drugą sprawą są opory toczenia: ok, przy ciśnieniu poniżej 2 bar trudno oczekiwać od opon o realnej szerokości ok. 60mm z bieżnikiem skradzionym z ciągnika Ursus, by toczyły się bardzo żwawo. Gdy jednak dopompujemy je nieco, to nawet dłuższe dojazdówki nie będą przerażały. Raz zdarzyło mi się wracać z Myślenic do Krakowa (30km asfaltem przez Pogórze Wielickie) i najzwyczajniej w świecie nie chciało mi się nabijać wyższego ciśnienia – opony i z tym zadaniem poradziły sobie w miarę gładko. Co ciekawe, ani górskie kamienie, ani nawet takie asfaltowe dojazdy nie pożerają bieżnika. W momencie pisania recenzji klocki nadal wyglądają solidnie, są wysokie i nie zostały zaokrąglone przez kamienie.

Jako podsumowanie oceny tych opon stwierdzam, co następuje: od kiedy jeżdżę na Rockerze i Griperze, nie potrzebuję zakładać „prawdziwych” zjazdowych opon typu wspomnianej już DH24. Te zwijki naprawdę dobrze sobie radzą w zadaniach „Enduro” – zarówno na wycieczkach prowadzących stromo w dół, jak i podczas dłuższych przygód na szlaku (gdzie biją na głowę klasyczne opony 2-ply).

28508_00_d

Tak jak pisałem na wstępie – do jeżdżenia po nizinach wolę założyć trochę mniej konkretne opony, ale te gumy nie zostały stworzone do jazdy po bulwarach i każdy, kto będzie o tym pamiętał, powinien być zadowolony.

 Na pytanie ostatecznie weryfikujące wartość tych gum: „czy kupiłbym następny komplet, gdy ten się skończy?” z czystym sumieniem odpowiem: „tak!”.

8 komentarzy

Chudy19 lutego 2015 at 02:24Powtórz

Jakiś czas temu kupiłem komplet Grip-r. Naprawdę bardzo dobrze się sprawują. Przy okazji w mieście musiałem dopompować na 3 atmosfery. Lepiej po asfalcie na suchym, ale i jak zapomnę upuścić ciśnienia, to w terenie też dają radę.
pozdro.

Benek19 maja 2015 at 11:31Powtórz

Dzień dobry, czy może ktoś zdradzić, ile Autor testu waży? Chodzi mi o kwestię ciśnienia minimalnego, zastanawiam się, czy jest takie do osiągnięcia na tych oponach przy wadze ok. 92 kg.

Pozdrawiam, Benek.

carlos40i43 czerwca 2015 at 16:38Powtórz

Autor waży 70kg plus ciężkawy plecak. Więc przy 92 kg na pewno będziesz musiał więcej wbić powietrza :)

Rysio11 lipca 2015 at 20:13Powtórz

Fajne opony, grip’r kupiłem dziś w Decathlonie razem z zestawem dętek, łącznie 150 zł, więc chyba się opłaca

Bonnie8 lutego 2016 at 02:58Powtórz

Cheap NFL Jerseys, jerseys bulk oeder at wholesale price
free shipping. We are specialized in football jerseys, and also supply
styles of hockey jerseys, soccer jerseys, basketball jerseys.
Find neew arrivals 2016!
Buy: Come in here

Fermin7 kwietnia 2016 at 05:17Powtórz

Cheap coach michael kors factory outlett store online nfl shop coupon Coach rec direct factory outlets

Pablo4 grudnia 2016 at 23:14Powtórz

Jezdze na nich pol roku trzymaja niezle dzisiaj testowalem na sniegu przy -5 jak na gume bez kolca rewela

Russel7 stycznia 2017 at 12:54Powtórz

Everything is very open with a very clear clarification of the issues.
It was really informative. Your site is useful.
Many thanks for sharing! latahza

Menu